Robogó automata szivató. Minket szivat vagy a robogót?
Hogyan is működik? Mi vezérli? Miért van rá szükség? Ilyen és ehhez hasonló kérdések és a hozzájuk tartozó válaszok.
Célkeresztben a robogó automata szivató.
Robogós vásárlóink, ügyfeleink sokszor fordulnak hozzánk olyan megkereséssel, hogy csak nagy nehézségek árán tudják elindítani a robogójukat reggelente, amikor munkába indulnának vele. A munkaidő leteltével pedig a robogó sokkal könnyebben életre kelthető, mint reggel. Ilyenkor a problémát leggyakrabban az automata vagy másik nevén elektromos szivató okozza. Mielőtt tovább boncolgatnánk a témát, mindenképpen szükséges tisztázni:
Miért is van szükség valójában a szivatóra vagy más néven dúsítóra?
A hideg alkatrészek miatt. A beszívott benzin részecskék a hideg felületeken kicsapódnak, több milliméteres cseppekké válnak, a motor kihűlése után nem alkotnak egy elegyet a levegővel. Ilyenkor már nem a hagyományos, jól begyújtható "permet" található a szívótorokban. A kétütemű motoroknál fajsúlyosabb a hidegindításkori szívató ráadása, mint a négyüteműeknél. Ennek az az oka, hogy a 4T motorok dugattyúja és a karburátor között csak egy szívócsonk és egy szívószelep van, a 2T motorok forgattyúsháza viszont egy jóval nagyobb összefüggő felület, amin ki tud csapódni a benzin. Természetesen miután már jár egy pár perce a motor, s már elindultunk, a "még tegnap este" bekerült benzin részecskék felszabadulnak, leválnak a szívócső faláról. Ezt nagyon jól észre lehet venni, mikor az első nagy gáznál a motor egy pár másodpercig "darál" és füstöl. Ilyenkor az van, hogy a motor eleve kap üzemanyagot a karburátorból, de ezen felül "kitisztul" a karterház is és a nagy gázadás miatti magas fordulatszám és légnyelés minden fölösleges üzemanyag molekulát leránt az alkatrészek felületeiről. Ez nyilván kellőnél több üzemanyagot jelent, ezért füstöl a motor azon az első 50 méteres szakaszon.
A szivató egységet a robogó gyújtás alaplapja által előállított váltó áram vezérli. A fő kábelköteghez egy dupla csatlakozóval van csatlakoztatva. Amennyiben ezt a csatlakozót széthúzzuk, úgy a szívató állandóan nyitott állapotban lesz. Most jön a következő kérdés:
Mit nevezünk zárt ill. nyitott állapotnak?
- Zárt állapotról beszélünk, ha a szivató dugattyúja kint, tehát a háztól a legmesszebb ponton van. Így tudja lezárni a porlasztó dúsító fúvókáját.
- Nyitott állapot, amikor alap helyzetben van a szivató. Amikor a csatlakozó nincs összedugva.
Hogyan is működik az elektromos automata szívató?
Mint az néhány sorral előrébb írtuk, váltó áram vezérli a szivatót. Pontosan mi történik az árammal? Az automata szivató egy hőpatronnal (bimetál) működő alkatrész. Ennek a patronnak - ami a szívatóban kapott helyet az elektromos melegítés hatására - változik a mérete. Ezért tudja mozgatni a szivató dugattyúját. Működését a környezeti hőmérséklet is befolyásolja, ezért van az, hogy melegben hamarabb, hidegben később zár el.
Robogó automata szívató részei:
Többféle meghibásodást, hibajelenséget tud produkálni ez az alkatrész:
- Nyitott állapotban hibásodik meg: A robogó folyamatosan szivatót használ, ebben az esetben a robogó általában jól indul, viszont a fogyasztása vetekszik egy kis köbcentis, alsó kategóriás autóéval. Ilyenkor meleg motornál már nincs (tökéletes) alapjárat, és ugyanakkora sebesség megtartásához a megszokottnál nagyobb gázt kell húznunk.
- Zárt állapotban hibásodik meg: A robogó ebben az esetben indítható nehezen, de csak hideg állapotban. Bemelegedés után "pöccre" indítható. Ha újból lehűlik, akkor megint indul a küzdelem, hogy el tudjuk indítani a járművet.
- Fél állásban hibásodik meg: Ez az eset szűrhető ki a legnehezebben, ugyanis hibajelenség szinte nincs is, vagy nem egyértelmű. A kevésbé hozzáértők számára semmi hiba nincs. Ötvöződik a picit nehézkesebb indulás, és a minimálisan (még a tűréshatáron belüli) magasabb fogyasztás.
- Fárad a hőpatron: Az alkatrész ugyan működik, de a szivató dugattyújának az alja nincs megfelelő távolságra a karburátor furatának az aljától. Ebben az esetben is nehézkesebb az indulás és a dúsítás ideje ezáltal viszonylag rövid, ami az esetek többségében nem elegendő ahhoz, hogy a robogó megfelelően bemelegedjen.
Az automata szívató kiszerelése:
A legtöbb esetben ezt az alkatrészt 1 vagy 2 db csavar rögzíti a porlasztóhoz. A csavar(ok) eltávolítása után könnyedén kihúzható a helyéről. Ahhoz viszont, hogy teljes mértékben el tudjuk távolítani, ahhoz a csatlakozót is szét kell húzni. Ritkán előfordulhat olyan eset, hogy nem szedhető le a szivató a karburátorról, csak akkor, ha kiszereljük a karburátort is a robogóból. Sokszor ez a legcélravezetőbb megoldás ahhoz, hogy tüzetesen szemügyre vehessük az alkatrészt.
Egyes szivatókat a gyártók nem ragasztják vagy öntik össze egy alkatrésszé, így azokat - szerencsére - szét lehet szedni roncsolás mentesen. Ennek a - nem megfelelő - rögzítésnek köszönhetően a szivatót szét tudjuk csavarni.
Ezzel - szükség esetén - tudunk állítani rajta! Természetesen ez csak akkor jelent segítséget, amikor a robogó szivatója még működik, de már nem a megfelelő távolságra nyit ki ill. zár el. Ezzel a kis beavatkozással tudjuk még húzni az időt, mielőtt végleg csere érett lesz az alkatrész. Amennyiben állítani szeretnénk rajta, minden esetben szükséges ismerni a karburátor szivató részének csatlakozási mélységét, amit egy egyszerű toló mérővel meg tudunk mérni. Ezt a mélységet mindenképpen el kell érnie a szivató dugattyújának, ellenkező esetben nem tud lezárni az alkatrész és folyamatosan többlet üzemanyagot használunk.
Bízunk benne, hogy ezzel a kis útmutatóval sokaknak tudtunk segíteni abban, hogy mi is az a szivató, miért van rá szükség, mik a részei, hogyan működik. Ezek után remélhetőleg meg tudjuk állapítani azt is, hogy működik-e rendesen a robogó automata szivatója vagy sem.