Szerviz intervallum? Szükséges?
Robogóknak - mint minden más járműnek - van gyárilag megadott szerviz intervalluma, amiben a gyártó előírja, mikor, mit kell cserélni, ellenőrizni. Tartsuk be és a robogó meg fogja hálálni!
Egy nem kimondottan javítással kapcsolatos cikk, ám mindenképpen figyelem felkeltő, hogyan lehet kicsit több, mint 6000 km alatt tönkretenni egy robogót. :(
Mire kell figyelnie a robogó tulajdonosának?
Új robogó vásárlásakor a motor mellé megkapjuk a gyártói használati és kezelési utasítást. Ez mellett kapunk a motor mellé egy garancia könyvet is, melyben részletesen le van írva, mikor van az adott robogónak a szerviz intervalluma, olajcsere periódusa. Ezeknek a határidőknek a betartására kell odafigyelni, ez a tulajdonosnak a kötelessége és egyben az érdeke is, hiszen kizárólag így érvényes a robogón a garancia, mely gyártmánytól függően akár 3 év is lehet. Kizárólag így lehet sokáig hű szolgája a robogó.
Használt, olajszűrő nélküli (csak Mosható olajszűrő filter van benne) 4 ütemű robogó vásárlásakor - amennyiben nem kapunk a robogó mellé a szervizre vonatkozó utasítást - általánosságban elmondható, hogy minden 1000 km megtétele után kell ellenőrizni az olajszintet, cserélni pedig 2000 km megtétele után. Márkaszerviz felkeresése is segítségünkre lehet, hogy kiderítsük mikor, milyen karbantartást kell elvégezni a robogón.
Sok, friss robogó/motor tulajdonos úgy gondolja, hogy a megvásárlás után csak menni kell a járművel, nincsen szükség ezekre az előírt (kötelező) szervizekre. Nem viszik el szervizbe, a kötelezően előírt karbantartásokra sem. Természetesen ezek az időszakos szervizek mind pénzbe kerülnek - ahogyan egy autó kötelező szervizelése is - de amennyiben ezeket elmulasztjuk úgy esély van rá, hogy jóval többet kell majd kiadni a robogó javítására a későbbiekben.
Elrettentés képpen néhány kép egy Keeway ARN robogó alkatrészeiről, ami soha nem volt szervizben a élete első 6 éve alatt. Megtettek vele 6800 km-t, majd a robogó megállt. A motor blokk széthúzása után ez a látvány fogadott minket:
Ezek a típusok kiforrott motor blokkal vannak szerelve, megfelelő törődéssel, rendszeres karbantartással akár 30.000 km-t is elmennek komolyabb probléma nélkül. A szerviz intervallumok alkalmával ennél a robogónál ilyen futás teljesítmény mellett légszűrőt, gyújtógyertyát, motorolajat és hajtómű olajat is kell cserélni. A 4 ütemű robogók legérzékenyebb pontja a megadott intervallumon belüli olaj és a légszűrő betét csere.
A szóban forgó Keeway robogóban ilyen km futás mellett a gyártó ajánlása szerint négyszer kellett volna olajat cserélni, ha viszont az éveket is figyelembe vesszük, akkor bizony hatszor. Amennyiben ezeket a minimális karbantartásokat nem csináltatjuk meg, úgy a robogó motorja nagy mértékben károsodhat, rendbetétele súlyos összegbe kerülhet. Általánosságban elmondható, hogy egy 125-ös robogó esetében bőven 6 számjegy fölött számolhatunk.
A javításhoz szükséges alkatrészek lehetséges listája, ha elmulasztjuk a kötelező szervizeket:
- Főtengely + Csapágyak + Szimeringek
- Dugattyú szett
- Henger
- Vezérműtengely, himbákkal, rugókkal, szelepekkel, lánccal
- Olajpumpa
- Szabadonfutó
- Levegő szűrő
Zárszó:
Nem mindenki van megáldva műszaki vénával. Ha úgy gondoljuk, hogy mi nem a robogó szerelők táborát gyarapítjuk, akkor forduljunk egy hozzá értő szervizhez. Egy olajszint ellenőrzést (ami megmentette volna a robogót a generáltól) véleményünk szerint bármelyik motor szervizben, akár 2 dobozos üdítőért vagy egy köszönömért megcsinálnak, hiszen az egész művelet nem tart tovább fél percnél.
A használati utasítást is minden esetben át kell olvasni, sok hasznos információ van benne, amit a tulajdonosnak mindenképpen illik tudnia.