Általános légszűrő karbantartási munkák
Robogók, motorkerékpárok szivacsos légszűrő házaik tisztítása, karbantartása.
Ebben a cikkben arról lesz szó, hogyan és miként kell a robogónk légszűrőjét karban tartani és ápolni. Ez egy általános karbantartási útmutató, esetleges eltérések és minimális különbségek egyéb típusoknál előfordulhatnak, de az itt leírt irányelvek más típusokra is egyaránt érvényesek.
A művelethez használt anyagok és szerszámok:
- Típustól függően: Csillagcsavarhúzó, imbusz, vagy crowa készlet.
- Szűrőbetét tisztításához: Féktisztító, benzin, vagy Ultrás víz
- Tiszta géprongy vagy papír
- Légszűrőspray
Cikkünk alanya egy 70 köbcentis Keeway F-ACT Evo.
A motor általános átvizsgálásra érkezett, a tulajdonos körülbelül 5000 km-t használta a robogót, ezalatt a karbantartási munkákat sajnálatos módon elhanyagolta. A robogóba korábban a tulajdonos által egy utcai tuning került, ami egy 70cc-s hengerszettből, egy sportkipufogóból, egy karburátor beállításból és egy nagyobb légáteresztésű Malossi Red Filter légszűrőbetétből állt.
A légszűrőházat leszerelve észrevettük, hogy már maga a ház állapota sem az igazi, szétszerelése után már teljesen biztosak voltunk az alkatrész cseréjében. A képen jól látható, hogy a két szűrőház fedél közti tömítőgyűrű elszakadt, a motorblokkhoz szorító két fül egyikénél hiányzott az alumínium persely, így a légszűrőház lötyögött, a szűkítő pipa hiányzott, a ház aljából le volt törve egy darab, illetve az 5 csavarból 2-ben meg volt szakadva a menet. Ezen okoknál fogva a légszűrőház cseréje indokolt volt.
A légszűrőbetétet megvizsgálva szakadást ugyan nem láttunk, de a szivacs anyaga elöregedett, kézbe véve porózusnak érződött, valamint kisebb darabok is leváltak belőle, így ez sem volt menthető egy egyszerű tisztítással. Esetünkben új betétet alkalmaztunk, így légszűrőbetét tisztításra nem került sor. Ha a szűrőbetét megfelelő állapotú, akkor Ultra Derm-mel és langyos vízzel, benzinnel, vagy féktisztítóval tisztítsuk meg. Utóbbi a leggyorsabb módszer, pár másodperc alatt teljesen kiszárad. Ezt a műveletet egyébként 1000km-enként javasolt elvégezni.
A tulajdonos korábban már beállította a karburátort a nagyobb légáteresztésű Malossi Red Filter-hez, így beszereléskor ugyanezt a típust választottuk. A képeken jól látható, jelentős az új és a régi szűrőbetét közti különbség.
A légszűrőszivacs gyártmánytól, típustól, sűrűségtől függeltenül önmagában alkalmatlan a motorba jutó levegő megtisztítására, ezért szivacsos légszűrőbetétek esetében mindig használjunk speciálisan erre kifejlesztett légszűrőspray-t. Semmilyen más anyaggal nem helyettesíthető ez a kenőanyag, kétütemű olajat, WD-40-et, zsírspray-t, stb. ne használjunk! Elegendő a betét azon oldalát kezelni, ami a szűretlen, koszos levegővel érintkezik. A szivacs motor felőli oldalát nem kell befújni. Használhatunk hajtógáz nélküli (öntős) légszűrőolajat is, de könnyebb ha van hajtógázos légszűrőspray-nk.
Körülbelül 20-25 cm távolságból fújjuk be vékonyan, esetleg az ujjunkkal terítsük el egyenletesen a szűrő felületén. Túl sok légszűrőspray felvitele esetén a motor nem jut elég levegőhöz, így megnövekszik a fogyasztás. A képen látható szűrőnél kék színű IGOL légszűrőspray-t használtunk.
Ha rendszeresen ápoljuk motorunk légszűrőjét, azzal sokat segítünk motorunk főtengelycsapágyainak, tűgörgőinek, dugattyúnak és a hengernek. Ezen alkatrészek rendszeres légszűrő karbantartással jelentősen hosszabb élettartamúak, így megkímélhetjük magunkat a korai motorblokk generálozástól. 1000 km-enkénti légszűrőtisztítás mellett is körülbelül 5 évig elegendő egy átlagos légszűrőspray tartalma, így az egyszeri 3-4 ezer forintos kiadás és a rendszeres karbantartás sok idegességtől és felesleges költségtől szabadíthat meg minket.